De Bibliotheek is tijdelijk gesloten

De bibliotheken mogen weer open! Echter, het vormgeven van een 1,5 meter bibliotheek die aan alle regels voldoet, kost tijd. Dus tot het moment waarop we onze bezoekers op een verantwoorde manier binnen kunnen laten, blijven onze vestigingen gesloten. Wel openen we de AfhaalBieb in een vernieuwde vorm!

Wat betekent dit verder?

  • De online bibliotheek is altijd open! Hier zijn e-books en luisterboeken beschikbaar.
  • De uitleentermijn wordt automatisch verlengd. Wanneer de Bibliotheek weer geopend is, heb je minimaal 5 weken de tijd om de geleende materialen boetevrij in te leveren. In 'Mijn Bibliotheek' en de Iguana App kun je zien, wat de uiterste inleverdatum is.
  • Alle activiteiten in de Bibliotheek zijn tot en met 1 juni geannuleerd. Deelnemers krijgen hierover persoonlijk bericht.
  • Bij de AfhaalBieb kun je vanaf maandag 11 mei reserveringen op afspraak ophalen en eerder geleend materiaal op vaste tijden weer inleveren.

 

We begrijpen dat de sluiting van onze bibliotheek voor veel bezoekers een vervelende maatregel is, maar we vragen je begrip. De meest gestelde vragen vind je hieronder. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact op met ons Servicebureau. We helpen je graag verder!

Per e-mail: info@achterhoeksepoort.nl

Telefonisch: 088-0062929

Vanwege de drukte, vragen we je wel zoveel mogelijk gebruik te maken van onze e-mail omdat we je telefonisch niet altijd meteen te woord kunnen staan.

Meest gestelde vragen

Zijn alle vestigingen gesloten?

Ja, alle vestigingen zijn voorlopig gesloten tot en met dinsdag 19 mei. Houd onze website en social media kanalen in de gaten voor actuele ontwikkelingen.

 

Gaan de activiteiten ook niet door?

Nee, alle activiteiten zijn in ieder geval tot en met 1 juni geannuleerd. Bezoekers die zich hebben ingeschreven, krijgen hierover persoonlijk bericht.

Ik heb nog geleende materialen thuis. Krijg ik nu een boete?

Nee, de uitleentermijn van de geleende materialen is automatisch verlengd. Wanneer je de materialen voor de uiterste inleverdatum terugbrengt, krijg je geen boete. In 'Mijn Bibliotheek' en de Iguana App kun je zien, wat de uiterste inleverdatum is.

Wat gebeurt er met mijn reservering nu ik deze niet op kan komen halen?

Je reservering blijft staan totdat de vestiging weer open gaat en je hem op kunt halen. Vanaf 11 mei kun je je reservering ook op afspraak op komen halen bij de AfhaalBieb. Een medewerker van de Bibliotheek neemt contact met je op over een tijdstip en afhaallocatie.

Kan ik nog reserveren?

Ja, reserveren is weer mogelijk. Wanneer je een reservering hebt geplaatst, kun je deze vervolgens op afspraak op komen halen bij de AfhaalBieb.

Ik heb mijn boeken uit. Wat nu?

Met je lidmaatschap, kun je ook gebruik maken van de online Bibliotheek. Hier staat een uitgebreid aanbod van e-books en luisterboeken. Neem eens in een kijkje in de online Bibliotheek

Kan het aantal van 10 e-books in de online Bibliotheek tijdelijk verhoogd worden?

Daarvoor zijn we afhankelijk van de landelijke leverancier van de online diensten. Vooralsnog is het niet mogelijk, maar er wordt zeker naar mogelijkheden gekeken. Wel is het aantal luisterboeken dat vrij geleend kan worden, uitgebreid.

Kan de VakantieBieb niet eerder open?

Helaas is dat technisch niet mogelijk. Kinderen en volwassenen die lid van de Bibliotheek zijn kunnen wel gebruikmaken van het complete aanbod e-books en luisterboeken van de online Bibliotheek. Ook is nu de ThuisBieb geopend: honderd e-books voor iedereen!

Kan de Bibliotheek niet voor een paar uur open, eventueel onbemand?

Nee, helaas. Wij volgen de voorschriften van het RIVM en moeten helaas sluiten. De branchevereniging van Bibliotheken heeft contact gehad met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Het ministerie geeft aan dat bibliotheken worden opgenomen op de lijst van instellingen die vanuit het ministerie geacht worden hun deuren te sluiten.